Geschiedenis

ESTL:

Testing

Engineering

Certification

Integrated packaging approach

Packaging audit

Pallet stability optimization

Quality assessments

Quality testing machines

Accredited test lab for all vehicle approval needs

EU Whole Vehicle Type Approval

Individual Belgian vehicle homologation

Partial component homologation

Professional support

Load securing and testing

Vehicle (component) strength testing

Dynamic load securing testing

Friction measurements

Shape stability testing

Engineering your succes

Endurance and fatigue testing

Real time field measurements

Multi-skilled: mechanics, hydraulics & automation

Development of high precision test machines

ESTL’s geschiedenis

In 2007 werd in België een nieuwe wet van kracht rond veilig vervoer van goederen over de weg. KAHO (Instituut voor opleiding tot ingenieur), Febetra (Belgische Federatie van transporteurs en logistieke dienstverleners), OTM (federatie van verladers) en de federale politie startten een onderzoek om de wet zo efficiënt mogelijk toe te passen. Het onderzoek spitste zich toe op transportverpakking en op het gebruiken van geschikte voertuigen. Al snel namen enkele grote bedrijven de resultaten in acht zoals ExxonMobil, Dow, Procter and Gamble, Wienenberger, Quick Step, Borealis, …

De nieuwe wetgeving over veilig vervoer geeft een grote verantwoordelijkheid aan verpakkers van goederen. De goederen moeten steeds stevig ingepakt worden voor transport. Er zijn verschillende methodes om te testen of een transportverpakking effectief voldoet. De zogenaamde “versnellingstest” is het meest relevant. Toen de details van de test op punt stonden, kwamen alle betrokken partijen (verpakkers, transporteurs en politie) overeen die als referentie te nemen om “vormstabiliteit” van een ladingseenheid na te gaan. Het onderzoeksproject was voltooid in september 2009. Jelle Dendauw en Kristof Baeyens startten ESTL NV als spin-off van KAHO om de versnellingstest aan te bieden aan de verladende industrie.

De kernactiviteit van ESTL is het evalueren en optimaliseren van de vormstabiliteit van ladingseenheden. Wie slaagt voor de versnellingstest, kan een officieel certificaat ontvangen dat de deugdelijkheid van de transportverpakking onderschrijft. Als de versnellingstest faalt, kan ESTL de transportverpakking optimaliseren. Hiervoor filmen wij elke test met een snelle camera. Analyse van de beelden laat toe de oorzaak van het falen te achterhalen, waardoor wij doeltreffende verbeteringen aan de transportverpakking kunnen adviseren aan de klant. In de meeste gevallen moeten primaire en secundaire verpakkingen van de goederen niet worden aangepast om te voldoen aan de nieuwe transportwetgeving. Door optimalisatie blijkt ook de prijs van een transportverpakking vaak te verminderen.

Een tweede activiteit van ESTL richt zich naar opbouwers van voertuigen: ontwerpen, evalueren, optimaliseren en certificeren van voertuigonderdelen zoals de opbouw, verankeringspunten, laadbruggen, palen, antislipmaterialen, … In België laten vrijwel alle opbouwers de officiële certificaten afleveren door ESTL. Ook materialen voor ladingzekering zoals bindrails, pallethoezen, voertuigzeilen, …kunnen worden getest en gecertificeerd.

Door onze uitgebreide ervaring met het testen van voertuigen, zekeringsmiddelen en ladingseenheden, pakt ESTL de problematiek van veilig verpakken, verladen en zekeren aan op globaal niveau. Dat leidt tot de meest economische oplossing. Indien nodig werken onze ingenieurs zelfs een specifieke  oplossing op maat uit. Klanten zoals Coca Cola,  Procter & Gamble, Wella, BP, Total, ExxonMobil,  Schweppes, Alpro Soya, FrieslandCampina, Wienerberger, Cargill, Nestlé, Knauf, Gyproc, … bevestigen dat.