Verpakking

Studies tonen aan dat tot 4% van alle getransporteerde goederen beschadigd wordt (bron: KULeuven). De oorzaak ligt vaak bij de transportverpakking. Deze schades vormen grote economische verliezen doorheen de verschillende takken van de industrie. Transportschade genereert niet enkel afval maar ook imagoschade. 

Een weloverwogen systeem voor transportverpakking kan deze verliezen terugdringen en dus de winstgevendheid verhogen.

ESTL voert verpakkingstesten uit op een wetenschappelijke en pragmatische manier om tot een goede balans te komen. Wij helpen onze klanten stabiliteit te garanderen door hun verpakkingsproces te optimaliseren (bv testen wikkelfolie, instellingen verpakkingsmachine, stapelschema’s maken, concepten ‘primaire’ en ‘secundaire’ verpakking…)

Transportschade: een kwestie van balans

Economische verliezen ten gevolge van ‘verpakking’ zijn vooral te wijten aan:

  • ‘Onder verpakken’: de verpakking is ontoereikend om de belasting tijdens transport te overleven, met beschadiging tot gevolg. Het geleden verlies zit in: de waarde van het product, transportkost, ‘herwerk’ of verwerkingskosten, imagoschade… 
  • ‘Over verpakken’: de verpakking is sterker dan noodzakelijk. Er is een klein economisch verlies per verzonden verpakkingseenheid omdat elke eenheid in principe goedkoper geproduceerd kon worden.

Een transportverpakking vormt de hoeksteen van een goede ladingzekering en is daardoor een belangrijk veiligheidsaspect. 

economisch verlies door transportschade

Transportverpakking: case study

Voor de optimalisatie had de klant een hoog aantal schades tijdens transport. Door middel van een optimalisatie van de transportverpakking konden we de stabiliteit aanzienlijk verhogen. Hierdoor kent de klant minder transportproblemen. De volgende parameters werden aangepast:

  • positie van de tussenlegvellen
  • wikkelpatroon
  • stapelpatroon

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>