Vormstabiliteit

De wetgever geeft een grote verantwoordelijkheid aan verpakkers van goederen. De goederen moeten steeds stevig ingepakt worden voor transport. In de meeste Europese landen is de EUMOS40509 de relevante norm om de vormstabiliteit van een lading te meten. Deze test wordt ook vaak de versnellingstest genoemd.

De kernactiviteit van ESTL is het evalueren en optimaliseren van de vormstabiliteit van ladingseenheden.

Indien goederen zich vormstabiel gedragen bij een versnelling van minstens 0,5g volgens de EUMOS40509, dan kan er een certificaat opgesteld worden. Dit certificaat dient voorgelegd te worden bij politiecontroles.

De EUMOS stelt een aantal criteria aan de vervorming tijdens de test, ook wel elastische vervorming genoemd. Deze dient beperkt te blijven tot 10% van de hoogte. Ook de blijvende of plastische vervorming is beperkt. De vervorming in de onderste 20cm van de ladingseenheid is begrensd tot 4cm. De rest van de lading mag niet meer dan 5% vervormd zijn. Verder mag er ook geen grote blijvende schade zijn, zoals bv van een lekkend vat.

Indien een lading niet voldoet aan de vooropgestelde criteria, bent u bij ons aan het juiste adres om de stabiliteit te optimaliseren. Hiertoe beschikt ESTL over een uitgebreid labo met verschillende wikkelmachines. Daarnaast kan ESTL een gedegen expertise aan de dag leggen op het gebied van wikkelfolie. Dit dankzij de FPT-750 die door ons vervaardigd en wereldwijd verkocht wordt.

Waarom vormstabiele ladingseenheden?

Het vormstabiel maken van een eenheidslading heeft de volgende voordelen met betrekking tot de ladingzekering:

  • Berekeningsformules voor het aantal zekeringsmiddelen kunnen aangewend worden. Het hebben van een stabiele lading is de voorwaarde om de formules te mogen toepassen. Er dienen geen testen te gebeuren in gezekerde toestand, wat het aantal vrijheidsgraden van uw logistiek niet beperkt.
  • Juridische zekerheid over de manier van stuwen.
  • De verlader voldoet hierbij aan de eis voor “een voldoende stevige transportverpakkingen” (zie KB ladingzekering)
  • De lading hoeft niet over de volledige hoogte geblokkeerd te zijn. Dit laat ook veel gemakkelijker deelvrachten toe gezien men op voorhand de andere palletten die zich in de vrachtwagen bevinden niet kent.

Vormstabiliteit in de praktijk

Onderstaande video toont een 0,5g noodstop. Deze noodstop werd uitgevoerd aan een snelheid van 25 km/u.

Meer weten over Vormstabiliteit?

Benieuwd wat Estl voor uw bedrijf kan betekenen?

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>