Certificatie opbouw vrachtwagens

ESTL doet aan certificatie van de opbouw van vrachtwagens en neemt daarin verschillende aspecten op zich: ontwerpen, evalueren, optimaliseren en certificeren van voertuigonderdelen zoals de opbouw, verankeringspunten, laadbruggen, palen en antislipmaterialen. 

In België laten vrijwel alle opbouwers de officiële certificaten afleveren door ESTL. Ook materialen voor ladingzekering zoals bindrails, pallethoezen en voertuigzeilen worden getest en gecertificeerd.

Certificatie voertuigopbouw

Gezien een vrachtwagen sowieso een bepaalde opbouw heeft, is het interessant om de opbouw danig te ontwerpen of te bouwen dat deze opbouw ook de nodige ladingzekeringsfuncties heeft. Een goede opbouw heeft de volgende voordelen met betrekking tot ladingzekering:

  • grotere veiligheid
  • minder tijdsverlies bij het stuwen van de goederen
  • minder sjormiddelen noodzakelijk
  • inzetbaarheid van de vrachtwagen bij verschillende transporten neemt toe

 

Wanneer een bepaalde lading gezekerd moet worden is het ook belangrijk om een aantal eigenschappen van het voertuig na te gaan.

Kopschot

Indien het voertuig beschikt over een kopschot dat gecertificeerd is met een bepaalde blokkeercapaciteit, dan kan dit kopschot aangewend worden voor de ladingzekering. Indien de lading vormsluitend tegen het kopschot geladen wordt en de blokkeercapaciteit afdoende is, dan kan gesteld worden dat de lading gezekerd is in de voorwaartse richting.

Zijwand

Net zoals bij de voorwand kan er een analoge redenering gemaakt worden. Een belangrijke opmerking hierbij is echter dat de blokkeercapaciteit van de zijwanden enkel bruikbaar is indien de lading uniform verdeeld is over de vrachtwagen en indien de totale zijdelingse speling de 8cm niet overschrijdt.

Achterwand

Opnieuw kan dezelfde redenering gemaakt worden als bij de zij- en achterwand. Hier kan wel opgemerkt worden dat het praktisch weinig voorkomt dat een lading vormgesloten reikt tot tegen de achterwand van de vrachtwagen.

Pallettenrand

Een pallettenrand is een zijdelingse opstaande rand van ongeveer 2 cm. Deze wand kan het zijdelings afschuiven van ladingen vermijden. Vooral bij lage stabiele ladingen kan de pallettenrand een enorme aanwinst zijn.

Sjorpunten

Indien het niet mogelijk is om de lading te stuwen met de aanwezige constructionele elementen van de carrosserie, dient er bijkomend gezekerd te worden. Hiervoor maakt men gebruik van de aanwezige sjorpunten op de vrachtwagen. Het is dus belangrijk dat deze sjorpunten voldoende sterk zijn en dus ook in ingebouwde toestand getest werden.

Meer weten over deze certificatie?

Benieuwd wat Estl voor uw bedrijf kan betekenen?

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>